انتخاب پارچه کت و شلوار

انواع جنس  پارچه کت و شلوار

پنبه ای
افرادی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند خوب است که از مدل‌های پنبه‌ای استفاده کنند. بهترین رنگ برای مکان‌های رسمی، رنگ مشکی است. جنس پنبه‌ای با رنگ‌های متفاوت، چندان برای مراسم رسمی مناسب نیست.

پشمی
شاید به نظر برسد که کت و شلوار پشمی تنها برای فصول سرد سال مناسب است اما جالب است بدانید که کت و شلوار پشمی بر خلاف اسمشان، در تمام فصول قابل استفاده‌اند. از سویی، این کت‌ها با الیاف ظریفی بافته شده‌اند و به دلیل تراکم بالا دارای استحکام خوبی هستند.

جنس مخلوط
برخی کت ها از جنس پلی‌استر یا ریون هستند، البته ترکیب این دو مورد هم در برخی کت ها مشاهده می‌شوند، که ترکیبی می نام دارند. این مدل کت‌وشلوارها دارای دوام کمتری هستند و قیمتشان هم از نمونه‌های پشمی کمتر است.در میان کت‌وشلوارهای ترکیبی دو مدل پلی‌استر- پشم و پلی‌استر- پنبه بیشترین فروش را دارند. برخی اوقات ابریشم و پشم با هم در تولید کت‌ها بکار می روند. این مدل‌ها زیبا هستند اما گران هم هستند.

 

نکات کلیدی

پشمی‌های رسمی
جنس کت و شلوار هم رسمی و غیر رسمی بودن آن را تعیین می کند . هرچه میزان پشم پارچه بیشتر باشد رسمی‌تر از کار در می آید . معمولا کت‌های خیلی رسمی صددرصد پشم هستند. مرغوبیت‌شان هم به کیفیت و نوع پشم به کار رفته بستگی دارد.

کتان‌های غیر رسمی
کت و شلوارهای جنس کتان کاملا غیر رسمی ولی برای مهمانی‌های معمولی ساده و شیک هستند . بهتر است این نوع کت و شلوارها را به جای پیراهن با تی‌شرت‌های یقه هفت روشن بپوشید . البته حواستان باشد که بعضی از کت‌های کتان شانه های بزرگ و پهن دارند و چندان شما را خوش هیکل نشان نمی‌دهند. شاید انواع بدون آستر انتخاب بهتری باشند . برش و دوخت کت و شلوارهای کتان اهمیت خاصی دارد . برش شانه‌ها باید بلند و کت تا حدی تنگ باشد .

تاثیر رنگ تیره 
اگر می خواهید در یک مجلس رسمی مثل جشن عروسی شرکت کنید بهتر است سراغ رنگ‌های تیره بروید . طیف خاکستری تا مشکی که ساده و بدون طرح یا راه راه باشد، کاملا مناسب است. برای این نوع مجالس پارچه‌های چهارخانه را فراموش کنید چون اصلا رسمی نیستند . این طرح‌ها بیشتر به درد مهمانی‌های غیررسمی می‌خورند .

چاقی یا لاغری
در مورد آقایان چاق یا لاغر نکات مهمی وجود دارد . اصولا کت‌وشلوارهایی که پارچه‌های براق دارند شما را چاق‌تر از چیزی که هستید نشان می‌دهند . تاثیر پارچه‌های ضخیم و کلفت یا طرح‌های چهارخانه درشت هم همین است. این قبیل طرح‌ها برازنده افراد لاغر است. آقایان چاق بهتر است از کت‌وشلوارهایی با رنگ‌های تیره و مات استفاده کنند . کت‌های پشت چاک دار به خصوص اگر دو چاک در پشت داشته باشند، برای افراد درشت هیکل مناسب نیستند . چون چاک‌های پشت جلب توجه می کند و درشت بودن هیکل بیشتر به چشم می آید . برش کت هم مهم است. بعضی کت ها به طور کامل در قسمت کمر جذب می شود ولی انواع دیگر از زیر بغل تا نزدیک ران پا برشی راسته دارد . برش‌های راسته برای مردان با اندام و بالاتنه درشت‌تر مناسب‌تر است.

قابل توجه افراد کوتاه قد 
آقایان کوتاه قد نباید کت‌و‌شلوارهای با رنگ متفاوت و متضاد بپوشند. مثلا کت قهوه‌ای و شلوار کرم یا برعکس. رنگ های متضاد قد را کوتاه‌تر نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌شود افراد قد کوتاه از کت‌وشلوارهای یک رنگ استفاده کنند. پارچه های راه راه هم انتخاب مناسبی است و تاثیر خوبی در بلندتر نشان دادن قد دارد.